SUV z dużym bagażnikiem? Sprawdź Toyotę RAV4

Pojemne wnętrze, nieprzeciętna wygoda, oszczędne napędy i przestrzeń na wszystkie niezbędne bagaże. Lista wymagań względem auta rodzinnego potrafi być naprawdę długa i zróżnicowana. Większość kierowców z pewnością wybrałaby samochód z dużym bagażnikiem, który będzie niedrogi w eksploatacji i dobrze wyposażony. Brzmi dość prosto, ale ile takich aut jest obecnie na rynku? Ideał dla każdego będzie pewnie wyglądał nieco inaczej, ale Toyota RAV4 wyczerpująco odpowiada na wymagania i życzenia tych, którzy szukają rodzinnego samochodu. Toyota RAV4 Hybrid to z kolei wyjątkowo oszczędny i przyjazny dla środowiska wybór, a Toyota RAV4 Plug-in łączy moc i osiągi z niskim zużyciem paliwa i jazdą w trybie elektrycznym na dystansie aż 75 km. Dlaczego warto sprawdzić RAV4, gdy szukamy wielozadaniowego i praktycznego samochodu?

Toyota RAV4 - dane techniczne

Toyota RAV4 została skonstruowana na platformie TNGA. Innowacyjna płyta podłogowa pozwoliła na opracowanie wydajnego, oszczędnego i komfortowego samochodu. Pewne prowadzenie, rewelacyjne osiągi, wzorowa pozycja za kierownicą i przestronne wnętrze to niektóre z korzyści, które zawdzięczamy wysiłkom japońskich inżynierów. Nowa Toyota RAV4 prowadzi się równie dobrze niezależnie od tego, jaka jednostka napędowa pracuje pod maską. W wersjach hybrydowych możemy również mówić o dodatkowym silniku elektrycznym znajdującym się na tylnej osi - Toyota RAV4 Hybrid z napędem na 4 koła AWD-i wprawiana jest w ruch przez 3 silniki!

Reklama

Zacznijmy jednak od bazowej wersji. Toyota RAV4 z konwencjonalnym silnikiem spalinowym jest wciąż dostępna w ofercie, a czterocylindrowy, wolnossący motor o pojemności 2.0 generuje 208 Nm momentu obrotowego i 173 KM mocy. Toyota daje wolność wyboru w kwestii rodzaju napędu i skrzyni biegów. Jednostkę 2.0 Dual VVT-iE możemy zestawić z napędem na przednią oś lub na cztery koła, a oba warianty są dostępne zarówno z manualną, 6-biegową przekładnią, jak i bezstopniowym automatem Direct Shift CVT. Podstawowa odmiana z ręczną skrzynią i napędem na przednią oś przyspiesza do 100 km/h w czasie 9,8 sekundy, a spalanie RAV4 w tej wersji wynosi średnio od 6,9 l/100 km. Te bardzo przyzwoite jak na auto rodzinne wyniki da się poprawić, wybierając zelektryfikowaną odmianę napędową.

Toyota RAV4 Hybrid ma pod maską silnik 2.5 i automatyczną, bezstopniową skrzynię biegów e-CVT, która dobiera optymalne przełożenie w każdych warunkach. W ofercie znalazły się dwie wersje - z hybrydowym napędem na przód oraz z napędem na 4 koła AWD-i, który obok hybrydowego napędu na przednią oś wykorzystuje dodatkowy silnik elektryczny umieszczony na tylnej osi. Nie ma tu tradycyjnego wału napędowego i przeniesienia napędu znanego z konwencjonalnych aut spalinowych. Mniejsza liczba ruchomych części przekłada się na prostszą konstrukcję i jeszcze większą bezawaryjność. Natychmiastowa reakcja silnika elektrycznego pozwala z kolei pewnie pokonywać nieutwardzone drogi i ruszać bez zawahania w warunkach słabej przyczepności. Toyota RAV4 2.5 Hybrid Dynamic Force w 218-konnej wersji z napędem na przód zużywa przeciętnie od 5,5 l/100 km, a w 222-konnej wersji z napędem AWD-i pali od 5,6 l/100 km. Czas przyspieszenia do setki dla mocniejszej odmiany wynosi 8,1 sekundy! Doskonała elastyczność to zasługa wysokiego momentu obrotowego silnika elektrycznego i wydajnej jednostki spalinowej, która dla maksymalnej efektywności pracuje w cyklu Atkinsona.

Wersje wyposażenia Toyoty RAV4

Nie tylko w kwestii dostępnych silników Toyota RAV4 dopasuje się do wymagań różnych kierowców. Do wyboru są 4 wersje wyposażenia i nie ma wśród nich żadnej, którą można by nazwać ubogą. Podstawowa wersja ma w standardzie szereg udogodnień, których na próżno szukać u konkurentów, a w bogatszych odmianach zyskujemy masę innowacyjnych opcji poprawiających komfort i bezpieczeństwo jazdy. Zacznijmy jednak od początku.

Active Toyota RAV4 2022 w podstawowej wersji Active ma w standardzie komplet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense. Należą do nich inteligentny tempomat adaptacyjny, który w wielu konkurencyjnych modelach jest dostępny dopiero za sporą dopłatą, układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia, który zapobiega kolizjom z samochodami jadącymi przed autem, a także z pieszymi i rowerzystami przed samochodem, ponadto asystent utrzymania pasa ruchu, automatyczne światła drogowe oraz układ rozpoznawania znaków drogowych. W standardzie jest także system automatycznego powiadamiania ratunkowego eCall.

RAV4 w wersji Active ma także światła główne i do jazdy dziennej LED, tylne światła pozycyjne i stopu w technologii LED, klimatyzację manualną (lub automatyczną, jeśli wybierzemy napęd hybrydowy), system multimedialny z 8-calowym ekranem dotykowym oraz z Android Auto™ i Apple CarPlay®, kolorowy wyświetlacz na tablicy wskaźników 4,2 cala, a także system wykrywania zmęczenia kierowcy czy system stabilizacji toru jazdy przyczepy. Wyposażenie wersji Active, wycenionej od 135 900 zł możemy rozszerzyć pakietem Business dostępnym za 3900 zł. W jego skład wchodzą 17-calowe felgi aluminiowe, kamera cofania z liniami pomocniczymi, światła przeciwmgielne w technologii LED i zapasowe koło dojazdowe.

Comfort

Toyota RAV4 w wersji Comfort nie jest wiele droższa. W cenie od 143 900 zł możemy wyjechać z salonu SUV-em Toyoty na 17-calowych felgach aluminiowych. We wnętrzu znajdziemy bogatszy zestaw wskaźników z kolorowym ekranem o przekątnej 7 cali, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne i dwustrefową, automatyczną klimatyzację. W odmianie Comfort znajdziemy również relingi dachowe w kolorze fortepianowej czerni, a w opcjonalnym pakiecie Style za 2900 zł otrzymamy dodatkowo 18-calowe felgi aluminiowe, stację do bezprzewodowego ładowania telefonu w konsoli centralnej, system bezkluczykowego dostępu z inteligentnym kluczykiem, przyciemniane szyby tylne, elektrycznie, bezdotykowo otwieraną klapę bagażnika i zapasowe koło dojazdowe.

Selection

Wersja Selection jest dostępna tylko z hybrydowymi układami napędowymi. Bogate wyposażenie, niesamowicie oszczędne napędy i cała reszta walorów typowych dla auta rodzinnego sprawiają, że jest to często wybierana wersja. W jej standardowym wyposażeniu znalazło się miejsce na zaawansowane LED reflektory, system bezkluczykowego dostępu, 19-calowe felgi aluminiowe, tapicerkę skórzaną ze skóry syntetycznej, a także dach w kolorze fortepianowej czerni. Toyota RAV4 Selection wyceniona została od 178 900 zł, a na liście opcjonalnych pakietów znajdziemy Pakiet Premium Audio JBL i Pakiet Skyview. Ten pierwszy (w cenie 5900 zł) pozwala na słuchanie muzyki w imponującej jakości, z głębokim basem i czystymi, wyraźnymi sopranami. Gdy wybierzemy ten drugi pakiet, możemy z kolei cieszyć się jazdą niemal pod gołym niebem. Elektrycznie otwierane i uchylane, panoramiczne okno dachowe zdecydowanie jest warte dopłaty w wysokości 6900 zł.

Executive

Wersja Executive jest przeznaczona dla klientów, którzy nie chcą iść na kompromisy i oczekują od samochodu topowego wyposażenia, z udogodnieniami takimi jak cyfrowe lusterko wsteczne z kolorowym wyświetlaczem, tapicerka skórzana z perforacją, wykonana częściowo z naturalnej skóry, system bezkluczykowego dostępu do samochodu czy układ ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu z funkcją automatycznego hamowania, który ostrzeże nas przed nadjeżdżającymi pojazdami, np. gdy będziemy wyjeżdżać z miejsca postojowego, cofając na ruchliwej jezdni, i w razie potrzeby zatrzyma samochód. Dla wersji Executive przewidziano również opcjonalne pakiety wyposażenia Premium Audio JBL i Skyview, które znajdziemy w wersji Selection. RAV4 Hybrid Executive kosztuje od 188 100 zł.

Adventure

Toyota RAV4 2022 jest również dostępna w specjalnej odmianie Adventure. Przewidziana na ten rok modelowy Toyota RAV4 Adventure jest doskonale wyposażona i gotowa na to, by zjechać z asfaltu. Zgodnie z jej nazwą, chodzi tu o zew przygody i chęć do odkrywania nowych szlaków. Nieco wyższy prześwit i 19-calowe felgi aluminiowe wykończone matowym lakierem to dopiero początek. Charakter RAV4 w wersji Adventure podkreśla również nieco inaczej stylizowany grill oraz kolor Urban Khaki, nawiązujący do kultowego Land Cruisera FJ40. Na liście standardowych elementów wyposażenia znajdziemy tu system monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM) i monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni. W kokpicie, uwagę zwracają z kolei tapicerka skórzana i pomarańczowe przeszycia na fotelach, kierownicy i desce rozdzielczej. Toyota RAV4 Adventure kosztuje od 194 600 zł.

Wymiary i pojemność bagażnika

Wróćmy jednak do tego, czym powinien charakteryzować się rodzinny SUV. Przestronny to słowo-klucz, gdy wybieramy wielozadaniowe auto na trasy i do miasta. Toyota RAV4 wymiary ma jakby skrojone pod potrzeby kierowców poszukujących auta rodzinnego. Rozstaw osi 2690 mm pozwolił wygospodarować dużą przestrzeń w pierwszym i drugim rzędzie siedzeń. Fotele zostały umieszczone nieprzesadnie wysoko nad podłogą - dobra widoczność łączy się tu z odpowiednią ilością miejsca nad głową. Długość auta 4600 mm pozwoliła również na wydzielenie pakownego bagażnika, który do wysokości rolety ma aż 580 l pojemności! Złożenie siedzeń winduje tę wartość do 1690 litrów. Nie bez znaczenia jest też to, że Toyota RAV4 ma aż 1855 mm szerokości i 1685 mm wysokości. Wymiary te są odpowiednie dla auta, które na co dzień musi być jak szwajcarski scyzoryk. Przewieziesz nim rower, pomożesz przy przeprowadzce lub po prostu pojedziesz oszczędnie do pracy i wciąż wygodnie zaparkujesz na miejscu postojowym.

Toyota RAV4 Plug-in Dynamic

W ofercie Toyoty znalazł się również RAV4 Plug-in Hybrid. Ten innowacyjny model łączy cechy auta elektrycznego i spalinowego w efektywnym i oszczędnym tandemie. Zużycie paliwa wg normy WLTP wynosi tylko 1 l/100 km i jest to wartość osiągalna w realnych, drogowych warunkach, jeśli ruszymy w trasę z naładowanym akumulatorem. Nie ma tu również miejsca na nudę, bo 306-konny układ napędowy gwarantuje świetne osiągi. Pierwsze 100 km/h pojawia się na liczniku już po 6 sekundach.

Zasięg auta z w pełni naładowanym akumulatorem sięga 75 km wg normy WLTP, ale w mieście możemy uzyskać nawet 98 km cichej i bezemisyjnej jazdy bez konieczności używania silnika spalinowego. Jak ładować RAV4 Plug-in Hybrid? Z domowego gniazdka, z miejskiej stacji ładowania lub z ładowarki ściennej Wallbox, którą możemy kupić za 3500 zł i zamontować w swoim garażu czy miejscu pracy.

Mocny i oszczędny układ napędowy składa się z baterii, dwóch silników elektrycznych przy każdej osi i 2,5-litrowej jednostki spalinowej. W odróżnieniu od większości hybryd plug-in dostępnych obecnie na rynku, które po rozładowaniu baterii stają się zwykłymi autami benzynowymi, jeśli Toyota RAV4 Plug-in Hybrid nie korzysta z trybu elektrycznego, to porusza się w trybie hybrydowym i jest równie oszczędna jak tradycyjna hybryda Toyoty. Doświadczenie marki w produkcji hybrydowych układów napędowych zaprocentowało również przy tym rodzinnym modelu. Choć bateria jest tu znacznie większa, niż w Toyocie RAV4 Hybrid, jest to wciąż SUV z dużym, 520-litrowym bagażnikiem (do linii rolety) i przestronnym wnętrzem. Te właściwości nie zmieniły się względem pozostałych odmian RAV4.

Toyota RAV4 w odmianie Plug-in Hybrid występuje w wersji Dynamic za 219 700 zł i Selection za 238 200 zł. Już w podstawowej wersji mamy tu 18-calowe felgi aluminiowe, dwustrefową klimatyzację automatyczną, system bezkluczykowego dostępu, LED-owe reflektory, podgrzewane przednie fotele i skrajne siedzenia na tylnej kanapie, system multimedialny Toyota Touch 2 z kolorowym ekranem dotykowym i nawigacją satelitarną w języku polskim, interfejs Apple CarPlay i Android Auto, a także przewód do samochodu przeznaczony do ładowania ze standardowego gniazdka elektrycznego 230 V. W bogatszej odmianie Selection lista standardowego wyposażenia jest uzupełniona o skórzaną tapicerkę, monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni, podgrzewaną kierownicę oraz przednią szybę, dach i lusterka zewnętrzne w kolorze fortepianowej czerni, system monitorowania martwego pola w lusterkach, a także system RCTA, który ostrzega o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu.

.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy