Jak wybrać opony do motocykli i skuterów?

Przychodzi moment, gdy posiadacz jednośladu musi wreszcie kupić do niego nowe opony. Że jest to nie lada wyzwanie, zdążyli się zapewne przekonać nie tylko początkujący właściciele motocykli i skuterów, ale także doświadczeni posiadacze dwóch kółek. W sklepach znajdziemy przecież setki, a nawet tysiące modeli opon motocyklowych różniących się niezliczoną ilością parametrów. O tym, jak poradzić sobie z tą mnogością opcji i możliwości, piszemy poniżej.

Rozmiar - kluczowy parametr każdej opony

Poszukiwania nowych opon powinniśmy zacząć od określenia ich rozmiaru. Nie ma chyba ważniejszego parametru - zwłaszcza gdy idzie o bezpieczeństwo, osiągi, komfort jazdy i właściwości trakcyjne. Na szczęście producenci poszczególnych jednośladów wskazują wyraźnie, jakie felgi i opony należy w nich stosować. Poszukując nowego kompletu opon do motocykla lub skutera zwróćmy zatem uwagę na jego specyfikację i sprawdźmy, jaki rozmiar opon będzie do niego pasował. Niestosowanie się do tych wskazówek może mieć fatalne konsekwencje: jednoślad, w którym zamontowane zostaną opony o rozmiarze innym niż przewidziany przez producenta, może się przecież zachowywać na drodze w sposób nieprzewidywalny. Należy o tym bezwzględnie pamiętać!

Twardość mieszanki

Opony motocyklowe wytwarza się - najogólniej rzecz ujmując - z dwóch rodzajów mieszanek: z mieszanki twardej, stosowanej przede wszystkim do produkcji ogumienia stosowanego w jednośladach o szosowo-turystycznym charakterze, oraz mieszanki miękkiej, używanej do produkcji opon przeznaczonych do montażu w maszynach o sportowym zacięciu. I jedne, i drugie mają oczywiście swoje wady i zalety. Opony produkowane na bazie mieszanki twardej potwierdzą swoją wartość przede wszystkim w trudnym terenie: w błocie, na szutrach, nierównościach i sypkim podłożu. Z drugiej jednak strony, na dobrych jakościowo nawierzchniach nie będą nam mogły zaoferować takiego poziomu komfortu, jaki gwarantują opony z mieszanek miękkich, stworzone do szybkiej, dynamicznej jazdy na asfalcie czy torze wyścigowym. Opony z mieszanek miękkich pozwalają także na stabilniejszą jazdę w zakrętach - to wszystko jest jednak okupione ich stosunkowo niską wytrzymałością. Zwykle zużywają się one szybciej niż opony "terenowe", skierowane do miłośników motorcrossu.

Na rynku znajdziemy też jednak opony produkowane z dwóch różnych rodzajów mieszanki. Ich boki wykonuje się zwykle z miękkiej gumy, a część środkową, która najczęściej ma z podłożem - z twardej. Wydawałoby się, że jest to połączenie idealne: opona zapewnia kierowcy odpowiednią przyczepność w zakrętach, ale nie zużywa się jednocześnie zbyt szybko. Są jednak motocykliści, którzy do opon tego rodzaju podchodzą ze sceptycyzmem, wskazując, że opony z łączonych mieszanek nie będą nigdy tak dobre, jak opony stworzone do jazdy na konkretnym, ściśle określonym typie nawierzchni. Komu zatem można je polecić? Przede wszystkim świeżo upieczonym i średnio zaawansowanym właścicielom jednośladów, poszukującym opon niedrogich, a do tego stosunkowo uniwersalnych i wielozadaniowych.

Maksymalne ciśnienie opony

Wybierając opony do motocykla lub skutera należy również koniecznie zwrócić uwagę na maksymalną wartość ciśnienia, jakim można je pompować. To właśnie od niej zależą w dużej mierze właściwości trakcyjne jednośladu: im wyższe ciśnienie panuje wewnątrz opony, tym jest ona "twardsza" i tym mniejsze są jej opory toczenia (takie opony sprawdzą się przede wszystkim na asfalcie: szosach, torach wyścigowych, drogach dobrej jakości). Im zaś ciśnienie jest niższe, tym lepiej opona sprawdza się na sypkim, nieubitym lub grząskim podłożu: na szutrach, leśnych duktach, asfalcie kiepskiej jakości. Opony pompowane niskim ciśnieniem okażą się zarazem zdecydowanie bardziej komfortowe wszędzie tam, gdzie o równych jak stół drogach można tylko pomarzyć.

Podsumowując: jeśli szukamy opon do jednośladu poruszającego się przede wszystkim w mieście, na torze lub na drogach dobrej jakości, postawmy na opony, które przystosowane są do pompowania z wysokim ciśnieniem. Jeśli jednak na naszej maszynie jeździmy po wyboistych, nierównych drogach i szutrach, a sypkie nawierzchnie lubimy bardziej od asfaltowych, powinniśmy wybrać opony pompowane stosunkowo niskim ciśnieniem.

Opony bezdętkowe - z czym to się je?

Choć system opon bezdętkowych stosowany jest już powszechnie w samochodach osobowych, to w przypadku skuterów i motocykli wciąż jeszcze pozostaje umiarkowanie popularną alternatywą dla systemów dętkowych. Opony bezdętkowe mają tymczasem wiele zalet: są wytrzymalsze, bardziej odporne na przebicia (a więc i bezpieczniejsze), zapewniają wyższy komfort jazdy i charakteryzują się zdecydowanie niższą masą niż opony dętkowe. Oczywiście, nawet one nie są pozbawione wad: są zwykle droższe od konwencjonalnych opon i nie na wszystkie felgi da się je założyć - trzeba do tego obręczy ze specjalnym kołnierzem.

Opony bezdętkowe rozpoznamy po oznaczeniu TL, będącym skrótem od TubeLess (opony dętkowe oznacza się tymczasem jako TT - TubeType). Kupując ogumienie do motocykla lub skutera należy na te symbole koniecznie zwracać uwagę - podobnie zresztą jak na inne rodzaje oznaczeń, sygnalizujących na przykład datę produkcji. Zapisuje się ją według wzoru: DOT XXYY, gdzie YY wskazuje na rok, a XX na konkretny tydzień w tym roku. Jest to sygnał, czy opona, którą kupujemy, nie jest - by tak rzec - "przeterminowana". Okazuje się bowiem, że po jakimś czasie guma również traci część swoich parametrów. Zgodnie z obowiązującą w naszym kraju normą PN - C94300 "Ogumienie - pakowanie, przechowywanie i transport", za opony pełnowartościowe uważa się te, które sprzedawane są do 36 miesięcy od wybitej na nich daty produkcji.

Opony szyte na miarę?

Poszukując nowych opon do motocykla lub skutera powinniśmy zwracać uwagę nie tylko na parametry, o których mowa była wcześniej, ale także na ich przeznaczenie, charakterystykę czy konstrukcję bieżnika. Jeśli nowe opony zamierzamy kupić on-line, możemy skorzystać z jednej z wielu internetowych wyszukiwarek opon motocyklowych lub ze specjalnych filtrów dostępnych w e-sklepach. Takie ułatwienie znajdziemy również na Allegro.pl: wszystkie dostępne w nim opony możemy przesiewać według kluczowych dla nas kategorii, odrzucając w ten sposób wszystkie oferty sprzedaży, które akurat nas nie interesują. Ale jakich rodzajów czy modeli opon powinni poszukiwać właściciele różnych typów jednośladów?

Opony turystyczne, przeznaczone przede wszystkim do montażu w maszynach szosowo-turystycznych, uważa się za najbardziej uniwersalne i wielozadaniowe: sprawdzą się na różnych typach nawierzchni i przy szybko zmieniających się warunkach atmosferycznych. Jedną z najbardziej popularnych opon sportowo-turystycznych pozostaje już od lat Michelin Pilot Road (w sprzedaży znajdziemy w tej chwili jej drugą, trzecią i czwartą generację). Za wyjątkowo wszechstronny uznaje się także model Pirelli Angel ST, który swoją wartość potrafi potwierdzić zarówno w mieście, jak i na trasie, a nawet w czasie szybkiej i dynamicznej jazdy na torze. Niestraszne są mu także niepogoda, zmienne warunki atmosferyczne, oraz niskie temperatury.

Właściciele cruiserów i dużych motocykli turystycznych powinni tymczasem postawić na opony o wzmocnionej konstrukcji i podwyższonej wytrzymałości. Takiemu ogumieniu, zaprojektowanemu z myślą o pokonywaniu długich dystansów, powinni się także przyjrzeć motocykliści, którym zależy na stabilności, niskim poziomie hałasu, wysokim komforcie jazdy, łatwości prowadzenia, wysokiej przyczepności i dobrym trzymaniu w zakrętach. Jednym z najlepszych produktów w tej kategorii pozostaje niewątpliwie legendarny już model Metzeler ME880 Marathon.

Ogumienie typowo sportowe powinni wybrać miłośnicy szybkiej jazdy na torze i posiadacze maszyn o sportowym rodowodzie. Mieszanki wykorzystywane do ich produkcji gwarantują znakomite czucie motocykla, świetne parametry trakcyjne i bardzo dobrą stabilność w zakrętach. Trzeba mieć jednak na uwadze, że im bardziej profesjonalna opona, tym gorzej będzie się spisywała na zwykłych drogach. Ogumienie tego rodzaju, przystosowane do pracy w wysokich temperaturach, trzeba bowiem odpowiednio rozgrzać przed jazdą. Posiadacze sportowych motocykli wybierają najczęściej opony Dunlop Sportmax Roadsmart (w sprzedaży znajdziemy obecnie ich drugą i trzecią generację), przystosowane do szybkiej i dynamicznej jazdy. Do zastosowań typowo torowych nada się zaś z pewnością popularny model Pirelli Diablo Rosso III, wywodzący się wprost z zawodów World Superbike Championship.

Do motocykli terenowych, w typie cross i enduro, stworzonych do jazdy w błocie, na szutrach, wybojach i sypkim podłożu, warto założyć ogumienie o odpowiedniej rzeźbie bieżnika. Z wysokiej wytrzymałości i znakomitych właściwości jezdnych słyną na przykład opony Pirelli Scorpion MT 16 Garacross (docenią je zwłaszcza początkujący miłośnicy jazdy w terenie) czy Pirelli Scorpion Mx Extra X (skierowane do profesjonalistów i amatorów o sporych umiejętnościach). Duża, płaska kostka sprawia, że sprawdzają się one nawet w bardzo wymagającym terenie, w którym zwyczajne opony po prostu nie dałyby sobie rady.

 

Artykuł powstał we współpracy z portalem Allegro.pl.

.
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy