Jak wybrać odpowiedni wosk do lakieru?

Wosk w płynie, syntetyczny, a może Carnauba? – to tylko kilka przykładowych dylematów każdego amatora lśniących aut, który zaczyna myśleć o woskowaniu swojego pojazdu. Postaramy się wyjaśnić jak dobrać odpowiedni wosk i sprawdzimy czym różnią się od siebie.

Warto woskować samochodowy lakier. Dzięki temu zabiegowi auto wygląda znacznie lepiej, a sama powłoka lakiernicza jest bardziej odporna na zabrudzenia i powstawanie defektów.  Samo woskowanie nie musi być trudne, ani pracochłonne - wystarczy odpowiednio dobrać wosk z którym będziemy pracować.

Dobór odpowiedniego wosku uzależniony jest od naszych aktualnych potrzeb. Wosk w płynie lub wosk na mokro zastosujemy w momencie, gdy zależy nam na czasie  i  błyskawicznie chcemy nabłyszczyć lakier. Innego wosku użyjemy, gdy mamy wolne popołudnie i potrafimy się posłużyć maszyną polerską.  

Reklama

Wosk w płynie

To zdecydowanie najłatwiejszy w użyciu i najszybszy sposób na nadanie autu znakomitego wyglądu. Nic tak szybko jak on nie zadba o lakier i detale auta, nadając połysk w dosłownie kilka chwil. Wystarczy spryskać nim powierzchnię i przetrzeć mikrowłóknem. Dzięki niemu całe auto może nabrać blasku w zaledwie kilka minut. Zwłaszcza w przypadku nowych lub dobrze utrzymanych lakierów, na których tego typu produkt  spisuje się najlepiej.

Kiedy po niego sięgać? Najlepiej po każdym myciu. W ten sposób  najłatwiej  pozbyć się białych śladów po wodzie i przywrócić blask lakieru.

Quick detailer to również doskonała opcja dla wszystkich uczestników zlotów i spotów samochodowych, którzy poświęcają mnóstwo czasu na przygotowanie swoich "projektów" do prezentacji. Niestety często w czasie drogi dojazdowej auto traci wypracowany połysk. Wosk w płynie przywróci go w kilka chwil.

Używając wosku w płynie nie musimy się również martwić o rozgrzany lakier, uszczelki, plastiki czy szyby, gdyż nie zostawi na nich żadnych śladów. Z powodzeniem można użyć go do poprawienia wyglądu elementów z gumy czy plastiku, lub zastosować na desce rozdzielczej.  

Wosk syntetyczny

W przypadku kiedy potrafimy posłużyć się maszyną polerską, woskowanie auta można znacząco przyspieszyć. Potrzebny do tego będzie wosk o konsystencji mleczka, który daje się polerować mechanicznie.

Aplikacja wosku w formie mleczka jest  znacznie mniej wymagająca niż w przypadku tradycyjnych past woskowych.  Można go nakładać ręcznie lub maszynowo, niezależnie jednak od sposobu aplikacji zapewni on długotrwałą ochronę lakieru.

Syntetyczny wosk ochronny utrzymuje się na lakierze nawet do pół roku, zapewniając ochronę przynajmniej na kilkanaście myć. Bez problemu przetrwa regularny kontakt z chemią stosowaną na popularnych myjniach bezdotykowych.

Wosk nakładamy na czysty, odtłuszczony i suchy lakier. Tylko na tak przygotowanej powierzchni wosk może związać się silnie z lakierem i trwale go chronić. Nakładanie wosku w formie mleczka można również wykonać maszynowo, używając polerki na najniższych obrotach, czyli  600-800 obr./min. 

Twardy wosk z Carnaubą

Carnauba to najtwardszy wosk spotykany w naturze, pochodzący z liści drzew palmowych, który po odpowiednim przetworzeniu łatwo daje się aplikować na powierzchnie lakieru, a kiedy już się na niej znajdzie - wraca do swojej pierwotnej postaci tworząc twardą i trwałą warstwę ochronną. 

Chcąc uzyskać najlepszy efekt, który nie zniknie po kilkunastu myciach oraz spektakularny  połysk, warto zdecydować się właśnie na tego typu wosk.

Wosk z Carnaubą doskonale pogłębia kolor oraz zapewnia silny efekt hydrofobowy, dzięki temu późniejsze wizyty na myjni nie będą już tak czasochłonne.

W przypadku tego typu wosku warto pamiętać, by nakładać go na pojedyncze elementy. Po nałożeniu cienkiej warstwy odczekujemy do momentu gdy dotyk opuszkiem palca nie pozostawi widocznego śladu na lakierze. Na koniec polerujemy przy pomocy mikrowłókna.

Wyjątkową cechą dobrego wosku  z Carnaubą, jest to, że kiedy wyschnie na lakierze daje się polerować bez większego wysiłku. To doskonała wiadomość dla każdego, kto choć raz miał do czynienia z zaschniętym na lakierze woskiem. 

Ceramiczna ochrona lakieru

To opcja dla najbardziej wymagających entuzjastów motoryzacji, dla których wosk to za mało. 

Zaletą powłoki ceramicznej jest przede wszystkim długotrwała - nawet pięcioletnia ochrona lakieru. Cienka i w pełni przezroczysta warstwa, która po jej aplikacji pojawia się na lakierze, całkowicie odizolowuje lakier od środowiska zewnętrznego. Chroni go przed rysami, uderzeniami kamieni,  promieniowaniem UV, kwaśnymi deszczami i wszystkim co może powodować jego degradację. 

Podsumowując - jaki wosk?

Jeśli macie nowy lub dobrze utrzymany lakier i mało czasu - wosk w płynie. Dla posiadaczy wolnego popołudnia, do odświeżenia starszych i pozbawionych blasku lakierów - wosk syntetyczny lub twardy z Carnaubą. Ten drugi jest też doskonałą opcją w przypadku lakierów kolorowych, gdzie trzeba ten kolor pogłębić i podkreślić. 

Pamiętajcie, że czysty i zadbany samochód daje dużo radości! Niezależnie od wieku waszego samochodu. 


.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy