Era elektromobilności w natarciu

Pojazdy elektryczne stanowią ważny kontekst medialnej obecności marek motoryzacyjnych. Rośnie zainteresowanie Polaków tym tematem, co przekłada się bezpośrednio na działania produktowe i komunikacyjne brandów samochodowych. W rankingu Top Marka 2019 – wspólnym cyklicznym projekcie magazynu „Press” i „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” analizą objęto samochody premium oraz samochody popularne.

Sektor premium podąża za trendami


1. miejsce w branży samochodów premium w badaniu Top Marka 2019 zajęło Audi. Marka zgromadziła 9 550 027 pkt., co było jednym z najlepszych wyników  całego badania i uplasowało ją na 4. pozycji w rankingu 500 podmiotów. Na pozycji 2. z wynikiem 8 811 004 pkt. znalazło się BMW, zajmujące jednocześnie piątą lokatę wśród wszystkich brandów analizy. Na podium znalazł się także Mercedes, z siłą marki wyliczoną na 7 674 547 pkt. i najwyższym indeksem sentymentu w top 5 branży, wynoszącym 2,85. Marka zdobyła 8. lokatę, biorąc pod uwagę wszystkie brandy badania. Do topowej piątki weszły również marki Ferrari i Volvo, których siłę wyliczono odpowiednio na 2 606 957 i 2 534 752 pkt.

- Realizacja sloganu reklamowego "Przewaga dzięki technice" wyraźnie służy Audi - komentuje Sebastian Tomaszewski, analityk PRESS-SERVICE Monitoring Mediów. To m.in. dzięki tej kampanii brand zajął czołową lokatę w badaniu wśród aut osobowych premium. W mediach szerokim echem odbiła się prezentacja pierwszego w pełni elektrycznego Audi - modelu e-tron, a potem e-tron coupe oraz kompaktowego elektrycznego SUV-a Audi Q4 e-tron. 

W przekazie na temat marek samochodów premium dominowały informacje korporacyjne i produktowe. Ważne miejsce zajęła tematyka pojazdów elektrycznych. Lider zapowiedział, że do 2020 roku będą one dostępne w każdym segmencie aut. Natomiast BMW przyspieszyło prace nad modelami elektrycznymi i ogłosiło, że do 2023 roku zaoferuje ich 25. Z kolei Mercedes przyciągał uwagę mediów informacjami na temat sukcesów w F1, choć to elektromobilność była najważniejszym obszarem w przekazie, szczególnie w kontekście modelu EQC. Ferrari gościło w mediach najczęściej w związku z Formułą 1. Volvo z kolei zapowiedziało wprowadzenie w autach ograniczników prędkości i kamer monitorujących kierowców, co spowodowało lawinę komentarzy w mediach.

Do najaktywniejszych mediów w prasie należały tytuły motoryzacyjne "Motor" i "Auto Świat" oraz dzienniki: "Express Ilustrowany", "Rzeczpospolita" i "Dziennik Polski". Procentowo udział w przekazie publikacji w prasie dla top 5 marek premium wynosił od 0,4 do 1,2 proc. W internecie o branży najczęściej publikowały Sportowefakty.wp.pl, Msn.com., Motoryzacja.interia.pl, Najnowsze-wiadomosci.eu oraz Spiderweb.pl. W social media zdecydowanie dominowały wzmianki na Facebooku - 4,2 mln.

Miejsce 6. w branży samochodów premium zajęło DS., a kolejne miejsca w pierwszej dziesiątce dopełniły marki: Porsche, Alfa Romeo, Lexus oraz Tesla. Warto dodać, że Lexus odnotował piąty w całym badaniu Top Marka 2019 wynik sentymentu - 4,02.

Wśród marek samochodów popularnych prowadzi Volkswagen


- Nie ma wątpliwości: zaczęła się era motoryzacji opartej na elektryczności. Liczba publikacji o samochodach hybrydowych i elektrycznych rośnie z miesiąca na miesiąc, tak jak ich podaż na rynku - podsumowuje Daniel Mirkiewicz, analityk PRESS-SERVICE Monitoring Mediów.

W XII edycji badania Top Marka to Volkswagen okazał się liderem zestawienia marek samochodów popularnych, gromadząc 2 157 704 pkt. Siłę drugiego w rankingu brandu, Toyoty, wyliczono na 1 927 195 pkt. Na trzecim miejscu z wynikiem 1 873 661 pkt. znalazło się Renault, które wyprzedziło Forda - 1 761 579 pkt. i Škodę - 1 637 146 pkt.

Škoda może pochwalić się najwyższym w top 5 indeksem sentymentu - 3,13. Volkswagen umocnił swą i tak silną pozycję na polskim rynku, czego dowodem jest liczba publikacji - 996 792, ich impact - 869 395 389, a także sentyment na poziomie 2,48. Warto zaznaczyć wysoką wartość dotarcia materiałów w przypadku Renault, które wyniosło 855 823 997 przy liczbie 540 849 informacji. 

O Volkswagenie sporo mówiło się w kontekście modeli elektrycznych ID oraz aut z segmentu SUV-ów i crossoverów: T-Roca, T-Crossa, Tiguana i Touarega. Toyota znana jest z aut hybrydowych, a zespoły startujące w autach marki odnosiły sukcesy w sportach motorowych, o czym donosiły media. Renault przyciągało uwagę dzięki swojemu zespołowi w F1 oraz modelowi elektrycznemu - Renault Zoe. Ford, mimo widocznie mniejszego zaangażowania w temat elektromobilności, zapowiedział w kwietniu 2019 aż 16 zelektryfikowanych modeli. Świetna sprzedaż Octavii i Fabii, premiera Scali oraz rozwój oferty SUV-ów przełożyły się na medialny wynik Škody.

W topowej dziesiątce marek samochodów popularnych znalazły się również: Opel, Fiat, Peugeot, Nissan oraz Citroën.

Opis raportu Top Marka 2019

W XII edycji raportu "Top Marka" badaniem objęto materiały z prasy, internetu i social media opublikowane w okresie od 1 lipca 2018 roku do 30 czerwca 2019 roku - łącznie ponad 73 mln informacji: 2 mln tekstów prasowych, 10 mln internetowych i 61 mln postów w mediach społecznościowych dostępnych dla każdego internauty bez konieczności logowania się. Materiały poddane analizie dotyczyły 10 najsilniejszych marek z 50 najmocniejszych medialnie branż. Łącznie w raporcie opisano 500 brandów. W badaniu zastosowano jednakowe wskaźniki dla wszystkich rodzajów wzmianek, uwzględniając specyfikę prasy, portali internetowych i social media: impact, indeks sentymentu i siłę marki. 

Infografika "Samochody premium" - ranking marek 2019

Infografika "Samochody popularne" - ranking marek 2019

Więcej na temat wyników badania Top Marka 2019

Nagranie "Metodologia rankingu Top Marka 2019"

 

Wskaźniki zastosowane w badaniu "Top Marka 2019"


Impact - dotarcie wzmianki o marce w oparciu o dane o konsumpcji medium.

Indeks sentymentu - współczynnik oparty na wydźwięku; odzwierciedla udział publikacji pozytywnych, neutralnych i negatywnych w całości przekazu o danej marce: im wyższy, tym lepszy.

Siła marki - ostateczna wartość decydująca o miejscu w rankingu; jest indeksem kilku zmiennych świadczących zarówno o liczbie kontaktów odbiorców z marką, jak i jakościowej ocenie komunikatu.

 

PRESS-SERVICE Monitoring Mediów i Magazyn Press wyrażają zgodę na pełną lub częściową publikację materiałów pod warunkiem podania źródła (pełne nazwy firm: PRESS-SERVICE Monitoring Mediów i Miesięcznik Press, a w social media oznaczenie @PSMMonitoring (FB i TT) oraz @MagazynPress (FB) i @PressRedakcja (TT)).

 

 

 



.