Bezpieczny SUV, czyli jaki? Poznaj systemy bezpieczeństwa w nowym XC60

Bestseller w segmencie średniej wielkości SUV-ów, Volvo XC60, przechodzi w tym roku lifting. Najważniejszą zmianą jest wprowadzenie nowego systemu informacyjno-rozrywkowego (infotainment), opartego na nowym systemie Android. System pozwala na obsługę zbliżoną do znanej z obsługi telefonu, jednak dostosowaną do trybu głośnomówiącego, zatem bezpieczną podczas prowadzenia samochodu. W ramach nowego systemu wprowadzony będzie również pakiet usług cyfrowych, dostępny dla wszystkich samochodów z Android Automotive. Pakiet usług obejmuje dostęp do aplikacji Google, aplikacji Volvo On Call, bezprzewodowej ładowarki i wszystkich danych niezbędnych dla funkcjonowania systemu. Dostępny będzie także głosowy Asystent Google, nawigacja uznawana za najlepszą w klasie oraz aplikacje zawarte w sklepie Google Play. Asystent Google pozwoli głosowo ustawić temperaturę w samochodzie, wyznaczyć miejsce docelowe, odtwarzać muzykę lub podcasty, a nawet wysyłać wiadomości – wszystko bez konieczności odrywania rąk od kierownicy.

Bezpieczny SUV od Volvo

Tradycyjnie dla Volvo nie zapomniano jednak o bezpieczeństwie. Model XC60 Volvo otrzyma najnowszy zaawansowany system wspomagania kierowcy ADAS  (Advanced Driver Assistance System)  - składający się z szeregu radarów, kamer i czujników ultradźwiękowych. W zasadzie ADAS to zbiór systemów wspomagania kierowcy, zależnie od producenta, modelu, czy zastosowanego wyposażenia posiadający różne stopnie złożoności, zaawansowania technologicznego i składowe elementy. Volvo swoje systemy zbiorczo określa jako IntelliSafe.

Najważniejsze elementy wchodzące w skład IntelliSafe to:

Pilot Assist - funkcja ta może pomagać w utrzymywaniu toru jazdy samochodu pomiędzy oznaczeniami pasa ruchu, a także w utrzymaniu stałej prędkości w połączeniu z zachowywaniem określonego odstępu czasowego od poprzedzającego pojazdu.

Blind Spot Information - funkcja Blind Spot Information (BLIS) ma za zadanie pomóc kierowcy w wykrywaniu pojazdów znajdujących się po przekątnej z tyłu i z boku samochodu, co stanowi ułatwienie przy dużym natężeniu ruchu na drogach o kilku pasach w tym samym kierunku. BLIS może być uzupełniony o dodatkową funkcję Cross Trafic Alert, czyli może ostrzegać o pojazdach jadących w poprzek toru jazdy podczas cofania. 

Wspomaganie parkowania - układ wspomagania parkowania może ułatwiać parkowanie w ciasnych przestrzeniach poprzez wskazanie odległości od przeszkód za pomocą sygnałów akustycznych w połączeniu z obrazem na centralnym wyświetlaczu. Na wyższym poziomie funkcja ta może działać aktywnie jako Park Assist Pilot - pomagając w zaparkowaniu lub wyjechaniu z miejsca postojowego poprzez samodzielne kierowanie pojazdem.

System informacji o znakach drogowych - Road Sign Information rozpoznaje znaki ograniczenia prędkości i określone znaki zakazu, wyświetlając je w zestawie wskaźników bądź na wyświetlaczu head-up display. Przy wyposażeniu pojazdu w aktywny tempomat prędkość może być automatycznie dostosowywana do aktualnych ograniczeń.

Układ elektronicznej stabilizacji toru jazdy - Electronic Stability Control (ESC) pomaga uniknąć poślizgu i poprawia trakcję samochodu. Kontroluje zerwanie przyczepności kół i utratę trakcji, reguluje moc silnika oraz stabilizuje samochód podczas holowania przyczepy.

Aktywna kontrola prędkości jazdy (tempomat) - Adaptive Cruise Control utrzymuje stałą prędkość jazdy oraz bezpieczny odstęp od poprzedzającego pojazdu. Automatycznie utrzymuje bezpieczną odległość, aż do zatrzymania pojazdu i automatycznego ponownego ruszenia, gdy będzie to możliwe.

Ważną funkcją są też aktywne światła drogowe, które wykrywają (za pomocą kamery) reflektory pojazdów nadjeżdżających z przeciwka lub tylne światła pojazdów jadących w tym samym kierunku i zależnie od ich położenia przełącza pomiędzy światłami drogowymi a światłami mijania.

IntelliSafe potrafi także zapobiegać kolizjom. Komputer pokładowy podejmie konkretne działania - ingerując w układ hamulcowy i/lub kierowniczy. Funkcja nazwana City Safety może zapobiec lub złagodzić skutki kolizji z pieszym, rowerzystą, dużym zwierzęciem lub pojazdem. W razie ryzyka kolizji kierowca otrzymuje ostrzeżenia w postaci sygnałów wizualnych i dźwiękowych oraz pulsowania pedału hamulca, które pomagają mu zareagować na czas. Jeśli układ oceni, że kierowca nie reaguje w wystarczający sposób na ostrzeżenie, a ryzyko kolizji utrzymuje się nadal, może zostać uruchomione wspomaganie hamowania zwiększające intensywność działania hamulców. Jeśli kierowca nie rozpoczął jeszcze hamowania lub manewru omijania, funkcja City Safety może także uruchomić automatyczne hamowanie samochodu.

Systemy pokładowe dbają również o to byśmy pozostali na zajmowanym pasie podczas jazdy drogami szybkiego ruchu. Gdy tylko linie namalowane na jezdni są widoczne, komputer pokładowy ostrzega o niezamierzonym, bez kierunkowskazu, najechaniu na nie, czy wręcz niebezpiecznym zbliżaniu się do linii rozdzielającej pasy ruchu. W takiej sytuacji kierowca może usłyszeć stosowne ostrzeżenie i/lub poczuć wibracje na kierownicy.

Natomiast dzięki nowemu systemowi zawierającemu nawigację Google możliwe jest - i to w czasie rzeczywistym - przekazywanie informacji o utrudnieniach, takich jak roboty drogowe lub inne zdarzenia na drodze. We współpracy z nawigacją samochód nie tylko ostrzeże kierowcę, ale w skrajnych sytuacjach sam dostosuje prędkość do warunków na drodze. Dotyczy to także nagłego pogorszenia warunków atmosferycznych.

Wszystko to sprawia, że nowy XC60 to naprawdę bezpieczny SUV. Warto jednak podkreślić, że żaden z opisanych systemów nie jest przeznaczony do całkowitego zastąpienia kierowcy. Można im zaufać, można, a nawet należy, korzystać z nich w odpowiedzialny sposób - nadal jednak pod warunkiem pamiętania, że za bezpieczne dotarcie do celu odpowiada jedynie kierowca.

materiały prasowe
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy